Archetyp

Archetyp

« Back to Glossary Index

Archetyp v brandingu predstavuje stelesnenie značky vo forme univerzálne zrozumiteľnej postavy alebo symbolu, ktorý reprezentuje špecifický súbor hodnôt, vlastností a motivácií. Tento koncept, pôvodne zavedený psychológom Carlom Jungom, pomáha firmám dať svojej značke ľudskú osobnosť, s ktorou sa môžu zákazníci ľahšie stotožniť.

Prečo sú archetypy v brandingu také silné?

Ľudia nerobia nákupné rozhodnutia len na základe logiky, ale aj emócií. Archetypy pracujú priamo s naším podvedomím a kolektívnymi predstavami o svete. Používanie archetypu v marketingu vám pomôže:

  • Vytvoriť emocionálne spojenie: Zákazníci sa môžu so značkou stotožniť na hlbšej, osobnejšej úrovni.
  • Zabezpečiť konzistentnosť: Keď viete, aký je váš archetyp, je jednoduchšie udržať jednotný tón komunikácie vo všetkých marketingových materiáloch.
  • Odlíšiť sa od konkurencie: Dve firmy môžu predávať rovnaký produkt, ale ak jedna vystupuje ako „Hrdina“ a druhá ako „Opatrovateľ“, budú priťahovať úplne iných zákazníkov.

12 základných archetypov značky (s príkladmi)

Existuje 12 hlavných archetypov, do ktorých sa dá väčšina úspešných značiek zaradiť:

  1. Nevinný (The Innocent): Sľubuje jednoduchosť, šťastie a optimizmus. (Príklad: Coca-Cola, Dove)
  2. Objaviteľ (The Explorer): Volá po dobrodružstve, slobode a objavovaní. (Príklad: Jeep, The North Face)
  3. Mudrc (The Sage): Hľadá pravdu, vedomosti a múdrosť. (Príklad: Google, BBC)
  4. Hrdina (The Hero): Chce prekonať prekážky a dokázať svoju hodnotu. (Príklad: Nike, Duracell)
  5. Rebel (The Outlaw): Túži po revolúcii a porušovaní pravidiel. (Príklad: Harley-Davidson, Apple v začiatkoch)
  6. Kúzelník (The Magician): Robí sny skutočnosťou a vytvára magické momenty. (Príklad: Disney, Mastercard)
  7. Bežný človek (The Everyman): Chce patriť do skupiny, je priateľský a spoľahlivý. (Príklad: IKEA, Lidl)
  8. Milovník (The Lover): Vytvára intimitu, vášeň a pocit výnimočnosti. (Príklad: Chanel, Häagen-Dazs)
  9. Klaun/Šašo (The Jester): Žije pre prítomný okamih, prináša radosť a zábavu. (Príklad: M&M’s, Old Spice)
  10. Opatrovateľ (The Caregiver): Chráni, pomáha a stará sa o ostatných. (Príklad: Volvo, Unicef)
  11. Tvorca (The Creator): Túži po inovácii a sebavyjadrení, vytvára nové veci. (Príklad: LEGO, Adobe)
  12. Vládca (The Ruler): Vytvára poriadok, kontrolu a stabilitu, je lídrom. (Príklad: Mercedes-Benz, Rolex)

⭐ Tip od BiznisUp.sk

Nemusíte si robiť zložitú psychologickú analýzu. Skúste si úprimne odpovedať na otázku: „Ak by moja firma bola človek, aký by bol?“ Bol by to seriózny radca (Mudrc), energický pomocník, ktorý vás potiahne vpred (Hrdina), alebo priateľský sused, na ktorého sa dá spoľahnúť (Bežný človek)? Keď si určíte svoj archetyp, zrazu bude oveľa jednoduchšie písať texty na web, tvoriť príspevky na Facebook a komunikovať so zákazníkmi, lebo budete vedieť, „kto“ za vašu značku hovorí.

Jedným z najznámejších a najrešpektovanejších zdrojov na tému brand archetypov je kniha „The Hero and the Outlaw“ od Margaret Mark a Carol S. Pearson. Prehľadný online článok nájdete napríklad na portáli HubSpot (v angličtine).

Súvisiace pojmy v slovníku

  • Branding (Tvorba značky)
  • Značka
  • Marketingová persona
  • Cieľová skupina
  • Príbeh značky
  • Vizuálna identita
« Späť do slovníka

Take some action

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.